De eerste schooldag?

’t Is vandaag de 1ste schooldag.. de tijd van spelen is nu om.. maar wees blij dat je naar school mag.. anders blijf je dwaas en dom..

Eén dag vroeger mogen stoppen met m’n -3 weken durende- vakantiejob is welgekomen. Als ik m’n ogen sluit, zie ik soms nog postnummers voorbijflitsen.. 9220 Hamme, 9260 Wichelen, 9340 Lede, 9185 Wachtebeke,..
In plaats van stipt om 14u plaats te nemen voor het sorteerkastje.. werd ik verwacht in m’n nieuwe school..

*12u45 Er staat redelijk wat volk op het perron.. veel jonge mensen.. misschien wel toekomstige klasgenoten.. alhoewel dat al erg toevallig zou zijn.. Er werden maximum 24 leerlingen toegelaten tot m’n klas.
Daar stond ik dus. Met m’n boekentas over m’n schouder en m’n 1ste klasticket in de hand.

*12u53 De trein naar Mechelen rijdt het station binnen op spoor 7.
Ik stelde de EAX van m’n nieuwe mp3speler in op “trein” en genoot van de soundtrack van True Romance.

*13u35 Met een kleine vertraging: aankomst in station Mechelen.
Ik wandel naar het gebouw waar ik al eens was (voor de toelatingsproef en m’n inschrijving). Aan de balie vraag ik waar ik het lokaal Z3-10 kan vinden.. “Het derde verdiep.” vertelt het meisje achter de balie me, en wijst naar een witte deur. Trappen.. 3 verdiepen.. trappen..
Boven gekomen. Uitgeput. Zwetend. Hoogstwaarschijnlijk rood. Op het einde van de gang zie ik één enkele jongen op een bankje zitten. Ik loop de nummers van de deuren af en neem uiteindelijk plaats naast de jongen. “Ook multimedia?” vraagt hij. “Ja” knik ik “Nieuw?”. “Ja” zegt hij “Ik deed informatica in Leuven.”

*13u55 Er stapt een meisje op ons af. Minder uitgeput, maar ook met de bestemming Z3-10. Wat later komen nog mensen de gang afgewandeld.. Uiteindelijk staan en zitten we met 8 mensen in de gang.

*14u15 (Een kwartier na afspraak -en slechts 8 leerlingen- later) Een paar mensen vertrekken naar beneden.

*14u25 Niemand keerde terug.. Wij besluiten ook eens een kijkje te nemen beneden. Al 2 verdiepen lager komen we het 1ste groepje tegen. Ze hebben wat toekomstige leerkrachten gevonden. We lopen terug de trap op, deze keer gevolgd door 3 leerkrachten die zich al min of meer verontschuldigen… “Ai,.. we lieten blijkbaar niet iedereen weten dat we de afspraak naar maandag hadden verschoven..”

5 meisjes, 3 jongens.. zo nemen we allen plaats op de eerste rij banken. We krijgen ’n klein uurtje wat uitleg.. Ondertussen blijkt ook dat er een personeelsfeestje aan de gang was.. Ze hadden al champagne op.. “Chaotisch, is het hier heel vaak.. Heel kenmerkend..” gaven ze zelf toe.. Laten we gewoon hopen dat ze er maandag wel zijn.. -ik wil m’n treintickets wat sparen..-

Maandag wordt dus de ‘echte’ start (alhoewel, het belooft een heuse ‘introductieweek’ te worden).. I wonder.. Nu ja, om 10u beginnen.. is nog zo slecht niet..

Uiteindelijk ging ik dus toch nog ’n dag kunnen gewerkt hebben.. als ze ons verwittigd hadden.. Maar ik vergeef het hen.

Het was een rustige, warme, onsaaie.. dag zonder post.

Geef een reactie

