3 Koningen & solden

Weinig volk op het werk. Veel mensen zijn in verlof. Dat merk ‘k ook op de trein & metro – deze week was er al terug wat meer volk dan vorige week – maar vanaf nu maandag zal ‘k het verschil wel nog meer merken.

metro_DSC06862

Vrijdagavond nam ik een trein vroeger. Leuk, dacht’k.. een kwartiertje vroeger thuis, da’s altijd fijn. Tot we plots bleven stilstaan voor zo’n 10 minuten.. Dat werd dus 5 minuutjes eerder thuis. Maar zo heb ik toch m’n boek kunnen uitlezen. Ik las een boek van ’24’ (de serie jawel, met jack bauer jawel) – Operatie Hell Gate. Het was lectuur, en eigenlijk niet meer dan dat. Uiteraard is het niet simpel om na een paar tv-seizoenen dan plots een boek te lezen over gebeurtenissen die zich ervoor afspeelden. En de schrijfstijl? Hohja.. vertaald – duidelijk merkbaar – paar keer identieke zinnen gevonden.. en zinnen als “Heet jij van achteren O’Connar?” Maar goed, uitgelezen dus. De andere 2 boeken zullen we maar mooi in de winkel laten liggen.
En dat na een fijne driekoningendag. Op het werk aten we (ik zou bijna ‘uiteraard’ typen) 3koningentaart en dronken we wat gluhwein. Een collega was de gelukkige met de boon in zijn stukje taart en kreeg ’t kroontje opgezet.

Zaterdag – zowat de enige dag met ietwat tijd om inkopen te doen. Het viel nog mee qua drukte, in de voormiddag. Zo iets na de middag was het wachten, wachten, wachten. Het idee om een gsmwinkel binnen te stappen was het slechtste idee ooit. Een gsm kopen voor iemand anders, zelf je oude (allereerste) gsm willen inruilen om 20e korting te krijgen,.. het is me nogal wat. Eerst wachten uiteraard. Het zijn solden en dit is de veldstraat Gent. Dan uiteindelijk – eens het jouw beurt is vragen ze je identiteitskaart (??!?) om de garantie te kunnen geven. (Ik snap er niks van.)
En dan leg je daar je allereerste gsm – met ’n heel klein beetje melancholie op de toonbank. De verkoper kijkt. De verkoper twijfelt. De verkoper vraagt of ie nog werkt. De verkoper probeert ‘m. Het lukt ‘m niet. De verkoper zegt ‘nee’. Ik zeg ook ‘nee, dan moet ik die nieuwe ook niet hebben.’ (Thuis – uiteraard – werkt ie wel. Gewoon ff geduld hebben was de boodschap.) Pft. Pft. Pft.
Waarom gooien ze de ingeruilde gsm van 2 klanten voor mij 2 meter verder in ’n bak vol oude gsm’s, en willen ze mijn o zo allereerste gsm (een alcatel one touch easy in’t blauw) niet? En waarom vragen ze iedereens identiteitskaart bij het aankopen van ’n nieuwe gsm? De garantie? Huh? Ik volg niet.
Maar best dat de volgende winkel, fnac was. Het is nog steeds wat wennen met de nieuwe inrichting. Je kan haast niet anders dan naar de laptops kijken bij het binnenkomen. De soldenbakken op -1 met dvd’s was niet je dat; dvd’s voor nog steeds 7e95. Op het boekenverdiep vond’k meer m’n ding. Lectuur voor op de trein:

-Annelies Verbeke – Slaap – 5e99 – lorelei
-Stephen King – De colorado kid – 3e – lorelei
-Ellis Bret Easton – American Psycho (nl) – 10e – lorelei

Geef een reactie

