Op zoek naar gebruiksvriendelijkheid. Want dit moet toch kunnen… in 2007.

Vandaag wou ik vooral niet meer m’n usb-stick in-en uitpluggen, om die mee naar huis te nemen met random zaken die ik thuis wel eens nader wou uitchecken. Mezelf mailen deed ik de afgelopen tijd steeds vaker. Sowieso elke mail -enkel aan mij gericht- wordt geforward naar thuis. En dat ging wel. Maar mails zonder ‘subject’ zijn zo vervelend om te ordenen. En ok, ik kan m’n mails ‘automatisch’ in een mapje laten toekomen als ze van die of die zijn of dat of dat bevatten… Maar dan vergeet ik al wel eens een mapje te checken. Dus ik prefereer dat alles centraal toekomt en dat ik daarna wis of versleep wat ik zelf wil.
Mailen ging. Ik mailde mezelf linkjes door. Dat ging. Maar die linkjes bleven dan ook maar in een mailtje staan. Omdat… omdat een mailprogramma geen browser is. Twee verschillende programma’s, en da’s beu (om het eens op z’n Gents te zeggen), erg beu.
’t Tegenstrijdige hierin is.. op het werk heb ik enkel webaccess. Heel vervelend soms, maar het went. Ik huiver wel telkens bij het idee dat ik zeker 3x zoveel moet klikken dan in een mailprogramma. Maar na enige tijd.. dan sta je daar niet elke keer meer bij stil (elke twee keer misschien). Daarbij komt overigens nog bij. Dat. Hm. Het webaccesmailen in firefox gebeurt. Fantastisch zult u denken. Wel inderdaad, heel goed. Het probleem is wel.. dat het surfen.. in firefox niet lukt. Enkel in explorer (*huil*) 5.2. Dus hier heb ik ook weer twee aparte ‘programma’s’. Eentje om te mailen (firefox) en eentje om te surfen (ie). De technische kant ervan ken ik niet.. helemaal niet.. iemand van de informaticadienst (de drukste mensen in het gebouw mag ik wel zeggen) kon me laten surfen met firefox, maar daardoor verdween m’n webaccess voor mail. En webaccess op ie werkt niet – en zou ik in geen 1000 jaar willen. En outlook.. of ‘mail’. Hm. Misschien mag ‘k het niet zeggen, maar ‘men’ (de druksten van het gebouw) heeft hier nog niet zo vaak een mac gezien. Dat kleine detail was ik vergeten te vermelden. Ik werk op mac (Panther). Zowel thuis als op het werk.
Eigenlijk wou ik met de deur in huis vallen. En vertellen dat ik (opnieuw.. (al herinner ‘k me niet meer wanneer ik er ooit een had, en wat die was) een account op del.icio.us aangemaakt heb. Ik dacht. Ik dacht dat zal goed zijn. Ik bookmark iets.. en als ‘k thuis kom, dan heb ik die bookmark ietsje dichter bij dan in ’n mailtje. Ik hoopte op verbetering. Maar tevergeefs.
Ergens las ‘k ook al eens dat er firefox doorgeefbookmarks zouden bestaan. Maar dat idee liet ik maar achterwege.. Twee verschillende browsers, rembember?
In del.icio.us kreeg ik bij stap 2 van de registratie de vraag om een ‘button’ te downen om in m’n bovenbalk van explorer te zetten. Dat wou ik, ja! 1 klik en ’t is gebookmarkt (hm. spelling)! Dat was niet buiten het feit gerekend.. dat dat enkel voor pc bestond. Maar ik gaf de moed nog niet op. Ik zocht en vond iets voor mac. Maar dat ging dan weer enkel op OX10.4. Iets anders crashte dan weer.
Ik denk dat ik de hoop maar opgeef. En verder uitkijk naar de up-to-date brengen van onze macs. Als dat er ooit van komt. Ik hoop het vanharte. En ik zou met graagte een eenvoudig verlanglijstje geven. Want soms heb ik de indruk dat ik op een pc werk, zo met die internet explorer open.

-‘mail’ of outlook (gewoon,.. een mailprogramma) – ho wat zal het handig zijn om dan attachements aan mails te hangen en meerdere bestemmelingen te selecteren.
-firefox, firefox, firefox, firefox!
-de nieuwe quark-versie
-indesign ook, al is het maar om eens 1 keer iets in te maken, om alle functies uit te testen
-het nieuwe cs boeltje van adobe (vanzelfsprekend)

Voor de rest is mac super en fantastisch. Er was een tijd waar ik daaraan twijfelde. In school, waar de imacs soms enkel ‘gedeblokkeerd’ konden worden door het stopcontact uit te trekken.

Iemand interesse in een laptop 17inch. Pc, acer? Ik heb er eentje over.
Ruilen voor een ibook 12(of13)inch?

Geef een reactie

