Decembermaand, lijstjesmaand

Verzameling van spreekwoorden. Verkeerde spreekwoorden vooral. En ook uitspraken… verkeerde uitspraken… Ziehier het lijstje:

  • Het spreekt voor de hand.
  • Niet zo hoog van de toren lopen.
  • Met de middelen roeien die we zijn.
  • Het ergste leed is gestreden.
  • De druppel die alles doet wankelen.
  • “De manke plotstructuur doet Flags of our fathers enigszins de dans om.” (uit een uitgeknipt krantenknipseltje.)
  • Iemand met open handen ontvangen.
  • De nagel op zijn kop leggen. (of: Hij sloeg de nagel door zijn kop.)
  • De vinger in de wonde steken.
  • De appel groeit nooit ver van de boom.
  • Ik zeg altijd: ‘beter een half spreekwoord’.
  • Hoge vogels vangen veel wind.
  • Kwaad bloed scheppen.
  • Voor jou steek ik mijn hand in het water.
  • Je kan met me rekenen
  • Geen storm zonder glas water.
  • Goed uit de verf komen.
  • Een overdekte werkplaats.
  • Digitaal lezen. (ipv diagonaal lezen)
  • De Go-Pass is geweldig (- ipv ‘is geldig’)
  • “Bericht voor Liddy” (meende ik te horen afroepen op de trein… ipv ‘brussel midi’)
  • Een slaatje technologie. (Een reclame die eigenlijk meldde: ‘een staaltje technologie’.

Geef een reactie

