500.000 domme Belgen?

Een nieuwe gsm,… want de oude was helaas versleten. De oude was een degelijke nokia, een 3310. Maar sinds Nederland weigert ie wat dienst. Als ik wou bellen, dan kon ik nog wel eens laten rinkelen, maar daarna ‘viel ie uit’. En ook als ik niet belde, bleek ie plots gewoon de geest te geven.

Dus een nieuwe. Al hou ik niet zo van nieuwe gsm’s. Zo’n degelijke 3310 was ideaal voor me. Achterop een grote humo sticker zodat ie van ver herkenbaar was – want o wee, er hadden veel mensen dezelfde 3310 ooit.
Ik had ‘m wel al eens bedrogen… met een sony ericson die met punten van proximus ofzo goedkoop werd gekocht.. Maar ik stond die met graagte af om terug te grijpen naar m’n lompe gsm.

Ik ken al wat gsmwinkels in Gent. Ik zou echt eens moeten bloggen over mijn tocht – langs 12 winkels op ’n zaterdagmiddag – om er eentje voor m’n oma te vinden. Een heel interessant experiment voor wie eens niet weet wat gedaan trouwens… ga eens zoeken achter een gsm voor ‘bejaarden’. Maar goed, daarover misschien ooit meer op ’n andere dag.

Woensdag deed ik een mini-gsm-tour. Eerst natuurlijk vragen hoeveel mijn liefste 3310 nog waard was. Overal bleek het 10 euro te zijn. Veel te weinig naar mijn goesting, en ik lachte dan ook menig (ah, nee, gewoon 1) verkoper uit.

Ik had mijn zinnen gezet op een mooi gsm’etje, die niet al te duur was. Er zit wel ’n cameratje op – overbodige luxe, zelfs al is het maar een vga-kwaliteit..

De verkoper van dienst, was een verkoper met verkoperslessen achter de rug. De jonge man, in streepjeshemd en das, was een vlotte gents-accent-prater… die mijn telefoonnummer vroeg, en mijn naam, en mijn adres… Ik vroeg ‘waarom?’. Hij dacht een momentje na en zei toen… voor de factuur, natuurlijk. Toen ie alles ingetikt had.. wou hij ook nog mijn geboortedatum weten. ‘En waarvoor dat wel goed is?’ vroeg ik hem opnieuw. De vlotte kerel aarzelde even en zei ‘We mogen niet verkopen aan – 16 jarigen. Natuurlijk zie ik nu wel dat je ouder bent.. maar.. euh..’ Waarop ik ‘1981’ zei. En ik grijnsde al toen ik zag dat hij ook dag en maand wou weten. (En jawel, december is nog altijd de 12de maand!)

Het liedje was nog niet gedaan toen hij over de ‘garantie’ begon. ‘Studies wezen uit dat…’ zo begon ie. Ik beet op m’n tanden. ‘Studies wezen uit dat 80% van de gsm’s kapot gingen, als schuld van de gebruiker, in de eerste 3 maanden van aankoop. En heel gek, maar na 3 maand, daalt dat tot 20%! Daarom raad ik je aan om een extra garantie te nemen. Je hoeft die niet direct te betalen, we kunnen dat ook van je rekening nemen.’ Ik had al bijna geen zin meer in mijn nieuwe gsm. Ik vroeg hem wat de Standaardgarantie dan wel was. ‘Twee jaar’ zo zei ie ‘maar enkel op fabrieksfouten en softwarefouten. En je moet er rekening mee houden dat zo’n gsm een luxe gsm is, en geen oude nokia zoals jouw ding hier. Die mag je zo al eens laten vallen en dan is er niks aan.’ Ik lachte en zei dat ik genoeg vertrouwen in mezelf had. Hij verzekerde me dat dat geen goeie instelling was. Ik vroeg nog een zakje om het doosje in op te bergen en vertrok naar betere plaatsen.

En vandaag kreeg ik een smsje van de keten: (er staan geen typo’s in mijn tekst, in het sms’je daarentegen) “Merv. xxxxxx, 500.000 Belgen ervaren het stukgaan of oxidatie van hun GSM. Kies voor onze dekking vanaf 3,99E/maand. Aanbieding 12 dagen geldig, in winkel!”

Het is trouwens alles behalve een luxe gsm!

gsmhouse

Geef een reactie

