5 minuten rust…

… meer wens ik niet, na een drukke werkweek, en een nog hectischer vrijdag. Ik plofte me dan ook letterlijk neer in een zetel van de trein naar huis. Ik hield m’n jas en sjaal zelfs aan en slaakte een grote grote zucht. Weekend,… eindelijk. Een laatste weekend zonder stress- dat wel- maar daar dacht ik nog even niet aan. Nee, thuiskomen, schoenen uitgooien.. of nee, toch maar nog eerst eens naar club, zoeken naar een agenda 2009, .. en dan naar huis, schoenen uitgooien… en nog een paar keer zuchten…

De conducteur onderbrak m’n gezucht met een melding door de luidsprekers. Dat de trein zich ging splisen – jaja, zoals elke avond – en dat er Oxfam-mensjes zouden langskomen met fairtrade ‘chocoladen truffels’… van 9 tot 19 december.

Even later… twee jongens in fluo-vest – met grote dozen vol truffels. Ik zuchte heel stilletjes en zei ‘nee, bedankt’.. en ik hoorde andere mensen ‘ik heb geen geld bij’ of ‘een andere keer’ zeggen. Hier en daar werd ook wel eens een 100 gr. truffels gekocht. En zo was dat ook weer achter de rug. Straks, dacht ik, als ik aan het shoppingcenter passeer, staan er daar weer greenpeace, oxfam of artsen-zonder-grenzen mannetjes… en als ik thuiskom.. dan belt de chiro of scouts weer aan met appels. En iets meer dan 5 minuten rust, wenste ik niet – en nu was ik hen weer aan het verwensen.

o ja.. in de file.. e40 of waar dan ook.. en dikke bmw’s.. volgens mij zouden die wel elk een kilo truffels kopen.. al ligt hun koffer misschien nog vol met het speelgoed en de chocoladen ventjes van de Sint.

oxfam-truffels

Geef een reactie

