Inglourious bastards

I love rumors! Facts can be so misleading, where rumors, true or false, are often revealing.

Kinepolis Gent – zaal 3
imdb

Een veel besproken en veel beschreven film. Altijd maar weer vergeleken met andere Tarantino-films, en altijd maar weer of supergoed of superslecht bevonden.

Afbeelding 2

Je kan uiteraard nooit helemaal wegdenken of vergeten dat je naar een Tarantino zit te kijken. Het zou anders wel interessant zijn om dàn eens wat kritieken te lezen en meningen van Jan met de pet te horen. Dan zou het wellicht over Brad Pitt gaan en zijn fameus accent waarmee ie in de film praat.
Wat bij mij blijft hangen is de lange openingsscene die zich op het Franse platte land afspeelt. Het deed me vaag denken Victor Hugo’s boek, les Misérables. Ik geloof dat ik gerust in monsieur LaPadite (Denis Menochet) mijn voorstelling van Jean Valjean zag toen ik het boek las.
Wanneer ‘de basterds’ in het verhaal komen, begint natuurlijk de actie en het -toch-wel- entertainment. De geschiedenis eens goed omgekeerd. “Zo zou het ook gekunnen hebben.” moet ergens in Tarantino’s achterhoofd gespookt hebben.. En daarom ook, dat ik het aantal ‘goofs’ op imdb nogal overdreven vind. En dan? Het klopt natùurlijk niet! Zelfs al speelt het verhaal zich zogezegd in 1941-1944 af, het is fictie, gemaakt in de 21ste eeuw!
Een mooie Tarantino, al mocht het nog wel iets meer geschift en minder verhaal zijn. Maar wie ben ik.

Geef een reactie

