(leve) e-mailloze vrijdag

Elke laatste vrijdag van november is het e-mailloze vrijdag, toch volgens de site emaillozevrijdag.be. En laat het nu net vandaag de laatste vrijdag van november zijn…

Een goed initiatief? Best wel! De toestroom aan mails is soms enorm, mails waar ik in cc gedumpt word, mails met bijlagen die ik zelfs nooit hoef te openen,…

Maar daarom laat ik het niet om vandaag mails te lezen en te sturen… Maar ik juich van harte de wens tot een nieuwe e-mailcultuur toe!

emaillozevrijdag.be stelde wat ‘geboden’ op:

Eén dag zonder e-mail is een eerste stap op weg naar een nieuwe e-mailcultuur. Als u ook daarna nog de vruchten wilt plukken van een vernieuwde attitude, respecteer dan aan volgende 10 geboden:

1. Controleer je e-mails slechts 3x per dag. Weersta aan de verleiding elk nieuw bericht onmiddellijk te willen lezen.

De verleiding is inderdaad groot, om telkens wanneer het e-mailicoontje begint te bewegen, het met een muisklik te doen stoppen. Een oplossing zou zijn om dat geknipper uit te schakelen, maar wat dan? Een geluidje? Nee, dankje, nog veel stresserender à mon avis… En waarom ik m’n mails zo snel wil lezen? Wel, omdat de telefoon gegarandeerd begint te rinkelen binnen de 5 minuten,… Maar het kan evengoed een idee zijn. Het valt zeker uit te proberen, 3 keer per dag, da’s wel héél weinig.

2. Houd je inbox leeg. Je Postvak In is geen todo-lijst. Bewaar het overzicht.

Mapjes, ik maakte een mooie mailboxstructuur, en daar probeer ik elke mail in onder te verdelen. Niet altijd even evident om het onmiddellijk te doen, dus vaak maar 1 keer per week ofzo. Maar het lukt me best om een zo goed als lege inboxmap te hebben.

3. Wees spaarzaam met cc. Gebruik het alleen als de ontvanger het echt moet weten.

Okidoki, maar kan je dat ook eens jan & alleman laten weten. Nuja, heel slecht is het niet om in cc te staan. Vooral tijdens vakantie of ziekteverlof van collega’s kunnen die mails van pas komen… O wee als mijn mailbox ooit zou crashen doch.

4. Liever geen reply to all. Stuur je antwoord of bedenkingen alleen naar de originele afzender.

Ik heb nog soaps meegemaakt, e-mailsoaps,… over de gekste onderwerpen, over geheimen en tussen-de-regels-te-lezen frustraties,.. Heel amusant, als je niks beters te doen hebt, maar een te grote afleiding toch.

5. Gebruik volle onderwerpregels. Een volle onderwerpregel vat je bericht samen zoals een krantenkop.

Ik gebruik kernwoorden. Het maakt het herzoeken van je eigen mail ook makkelijker. Maar aan hele zinnen in onderwerpregels heb ik een hekel!

6. Beperk indien mogelijk je e-mailboodschap tot de onderwerpregel en eindig met eom (end of message). De ontvanger moet je bericht niet meer openen.

Nee, nee, absoluut niet akkoord. Ik hou *niet* van telegramstijl, niet van bevelen via onderwerpregels. Geen ‘eom’ voor mij!

7. Forward berichten maximaal 2 keer. Leg uit waarom je forwardt.

Forwarden doe ik meestal alleen na de persoon naar wie ik wat wil forwarden opgebeld heb, veel makkelijker om een situatie uit te leggen, toch?

8. Neem de telefoon voor dringende berichten of complexe vragen.

Uiteraard!

9. Schrijf je uit voor alle nieuwsbrieven die je niet leest. Doe hetzelfde met distributielijsten waarop je niet thuishoort.

Nieuwsbrieven is het grootste probleem niet. Ik abonneer me met mijn persoonlijk e-mailadres op talloze nieuwsbrieven, op het werk hoef ik die niet.

10. Gebruik je gezond verstand. Dertig e-mails per dag is meer dan genoeg. More is less en less is more.

Yes! Daar streven we naar!

6 gedachtes over “(leve) e-mailloze vrijdag

Geef een reactie

