et diktéé*

Carrière

Het mistte zo, dat ik de afslag miste; die zin liet me kennismaken met het dictee, waardoor ik stante pede van school af wilde, vanwege te veel voor-de-gek-houderij, al kende ik alle jaartallen van Krimoorlog tot Bokseropstand. Spellen was een ambigue zaak: in automatische-piloot-toestand (automatischepiloottoestand) lukte het me vanzelf, maar zodra ik er over nadacht, weifelde ik of gênant zo’n fransoze-dakje (fransozendakje) had of niet; ja al die pietje-precieserige accenten vond ik stupide, maar het gedoe met al of niet aaneenschrijven, nogwel (nog wel) het stupidest (supiedst). Voortijdige schoolverlaters zijn dappere dodo’s op weg naar Bommelskonte(n), maar uiteindelijk raakte ik toch nog keurig netjes getrouwd, met een baan onder de Balkenendenorm (balkenendenorm) maar wel dicht daarbij, en met collega’tjes (collegaatjes) die er van (ervan) uitgaan dat ik geen cultuurbarbaar ben; ik ben tenslotte Tweede Kamerlid. Dat fraaie traktement is meegenomen, want mijn eega is een funshopper; niet zo’n barbiepop die alle braderieën afstruint waar jan-en-alleman (Jan en alleman) wel een paar euro’tjes (eurootjes) kan stukslaan, maar een cliënte van pico bello etablissementen. Tweemaal ’s weeks gaat ze een dagje stappen (statten), waarbij ze als een kenauw (kenau), in exprestempo alle jezusfreaks die de Heer en zijn (Zijn) werken prijzen omverloopt, diverse rollatorrijpe oudjes meesleurend die aan het nordicwalken zijn, en dat alleen omdat ze een nieuw eau de toiletje (toiletteje) heeft gespot. Zwaar beladen(zwaarbeladen) keert ze huiswaarts, sprenkelt eau de cologne uit de eau-de-cologne-fles en begint op internet e-bay (eBay) af te schuimen voor een zo goed als nieuw blue-ray-spelertje (Blu-rayspelertje). Als manlief ben ik de financiële kop-van-jut, al kent haar koopdrift één pluspunt: jaarlijks kunnen we voor een extra vakantietje erop uitgaan(eropuit gaan) van het geld dat onze koters met haar luxevoorwerpen op de vrijmarkt terugverdienen. Mijn huwelijk mag direct uit Dante’s hel (Dantes Hel) komen, die schooldag waarop het dictee me ging tegenstaan, was wel het grootste debacle van mijn leven, want als ik toentertijd beter had leren spellen, was ik al lang (allang) politicus af en nu een minder gedweeë geldschieter.

*in het vet de fouten (tussen haakjes de juiste schrijfwijze)

Geef een reactie

